Pabila hati mula bicara, jari jemari mula meraba keyboard komputer riba.

10 February 2011

Bila Hati Dah Sayang Sangat

Hai semua. How is everybody? Hari nie mood jiwang sikit daripada biasa. Wakakah. Woo woo jiwang beb, jiwang, tak boleh gelak XD Cewah Akbar! Okay today aku nak cerita sikit pasal hati, pasal apa yang aku rasa, alami selama nie. Mungkin ada antara korang yang akan faham apa yang aku nak sampaikan. Terima kasih kalau korang still membaca.

Berdasarkan tajuk, aku nak tanya, pernah tak korang rasa sayang dekat seseorang dengan tiba2? Or sayang dekat orang yang baru dalam sekeliling korang sebab dia baik dengan kita, dia bercakap dengan kita, peramah, always make you happy or something else? Mesti ada kan. Tak payah tipulah!

Mula-mula dulu kita anggap dia biasa je, tak lebih daripada seorang manusia yang telah ditakdirkan menjadi kawan kita. Tapi itu dulu, bila kita dah mula mengenali dia, bercakap dengan dia, dah kawan dengan dia, sedikit sebanyak rasa sayang sebagai kawan tu bertambah. Sebab? Pertama, dia baik gila dengan kita. Kedua, dia always support kita dari belakang. Dia jugak dengar masalah kita, gelak sama2. Macam-macam lagi. Kalau nak diingatkan balik lah, OMG sweet gila kan!

Tapi dulu dengan sekarang mana sama, dah berbeza. Apa yang berbeza? Berbeza dari soal hati dan perasaan kita terhadapt dia. Kita dah mula anggap dia sebahagian daripada hidup kita. Kita dah mula rasa dia penting dalam hidup kita. Dah mula anggap dia kawan baik kita, kawan gelak ketawa sedih bersama. Apa-apa yang kita nak buat, mesti dengan dia, mana-mana kita nak pegi, mesti nak dengan dia. Baik, baik jugak, kadang2 tu ada jugak kita rasa geram dengan dia, sakit hati. Manusia, memang tak pernah lepas dari buat silap.

Adat resam kehidupan berkawan, ada baik, ada gaduh. Kalau tak, takde kita jadi kawan baik. Masa kita gaduh dan baik jugak lah kita saling kenal antara satu sama lain. Kita lebih tau sikap sebenar perangai kawan kita tu. Cuba hidup kita nie happy je memanjang, best ke? Happy memang happy, tapi takde lah kita rasa hidup nie mencabar, penuh dengan dugaan dah cobaan. Aku rasa, dugaan dan cubaan nie lah yang membuatkan kita lebih matang dan kuat untuk hidup. Alah, kalau gaduh, mesti baik balik punyalah. Kata bestfriend.

Pepatah ada mengatakan, air kalau dicincang tak kan putus. Tak caya pegi cuba. Sedar tak sedar, lama-lama kita akan berbaik jugak dengan dia, eh dah berbaik pulak dah kan. Seperti yang aku cakapkan tadi, hidup nie ada suka dan duka. Pahit manis kehidupan. Contoh lah, tina-tiba kawan kita tu murong je, jauhkan diri dari kita, mesti kita dapat rasa kan sesuatu. Maybe dia ada masalah keluarga, sakit ke. Tertekan ke. Nak tak nak, kita akan rasa jugak tempias-tempias perasaan tu. Kawan yang bagus ialah kawan yang sedih bila kawan dia sedih, bahagia bila kawan dia bahagia. Wah kalau dia takde dalam satu jangka masa yang panjang, sure kita rindu gila bebeh T.T !

Paling aku tak suka, yang nie, bila kita dah sayang sangat dengan dia, sayang sangat2, dah anggap gila babeng punya bestfriend, or maybe more than that, or dah macam family kita sendiri. Tiba-tiba...dia pergi tinggalkan kita untuk selamanya. Dia pergi macam tu je tinggalkan kita keseorangan :( Masa tu lah, kita akan tersa sangat kesilapan yang kita buat dekat dia, cara layanan kita dekat dia, pernah ke kita bahagiakan dia selama nie? Pernah ke dia senang dengan kehadiran kita dalam hidup dia? Meskipon dia buat kita bahagia. Kalau kita sedar selama nie dia lah yang terbaik, mesti kita akan bahagiakan dia, layan dia dengan baik. Rencah hidup, manusia nie memang, even aku sendiri, bila orang tu ada depan mata, langsung tak nak hargai dia, tapi, kenapa? Kenapa bila dia dah takde, kita masih mencari dia?! Tapi apakan daya, Allah lebih sayangkan dia. Kita kena redha.

Last luahan hati aku, pandangan aku, please lah hormat-menghormati. Kau ada kelebihan dan kekurangan kau, aku ada kelebihan dan kekurangan aku. Kita tak pernah mintak semua kekurangan tu untuk kita. Yang penting kita baiki silap kita. Yelah bukan senangkan nak buat, aku sendiri macam tu. Manusia. Biasalah. Okay aku rasa cukup sampai sini. Benda nie takde kena mengena dengan sesiapa. Just luahan hati dan pendapat aku sendiri. Yang hayati, terima kasih banyak. Yang loya dan menyampah, justb wait for your turn to face all of that things. You will know what I'm saying just now. Maybe lepas nie, ada sambungan...Thanks sudi baca celoteh aku yang panjang nie. Terasa dihargai :)

Yang Ikhlas,
Akbar Azman

15 comments:

Unknown said...

duh. berair mate eden nie. dengan muziknye gitu lah. ade lah terase sikit. teringat ngan bestfrend waktu skolah rendah :')

Nurul Jannah said...

woahh , panjangnya post . haha btw it's really touching me sebab i pernah melaluinya :)

Yasmin Nabila said...

Sedih gila. Dengan music blog ni, perghhhh.

Apyz On kaboom said...

aq skong ko keba.. best woo ayat ko... meleleh hingus aq bace karangan ko... wuwu... :P

Anonymous said...

humm :'/ lama tak jumpa kau. :'/

Anonymous said...

adoi.
dh besar adek akak ni.
igt lagi x.?
hahahahaha. :P

Sofya said...

nice n3

Khalilah Kasim said...

fuyoo keba.... semangt ko luah perasaan haha..dgn muzik die lg... srooot33... insaf aku...hehe

chqzz said...

kdg2 kte egt owg ske kt kte..tp act cket pn die xksh kte ad ke x..n vice versa..appreciate wat u hef..dont juz look at things u might not get.. ^^

ayyu zainol said...

rencah kehidupan beginilah . ayat kau bestlah . kbykn entry yg kau tulis menyedarkan aku tntg lumrah duniaa .

ayyu zainol said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

bce post nie..tigt at arwah mem aq
klu aq gi jmpe dye time ur n x join gi romb0ngan sk0ol abah aq ur,,cnfirm aq dpt tgok,jmpe,smbang n wat mcm2 nan dye b4 dye tnggal an aq 4 eva n eva
al-fatihah 2 him n I'll always love n miss u dear

sab said...

i'm really touch with this :')

puteri emyra shazeera said...

so sad :)

Anonymous said...

Assalamualaikum akbar. I don't even know who you are, while reading through your post, people seem to know you while im still wondering who are you lol but thats okay. I tak tau lah kenapa i tulis ni tapi i memang tak suka communicate dgn orang yang i tak kenal haha but your post make me want to write something ugh i hate it. Please i just want to tell you, you have a bright future and please write more! Im just having some mental breakdown abt friends lol and search for something that could make me happy suddenly your post came out and i clicked. Ive been reading all your post cuz i love to read tho and it's really fun and inspiring. I just hope that you would spend more time to write abt your thoughts and like the one you did on your previous post �� (alah yg post lama lama dulu mcm atas ni and post lain yang kelakar tu hahahahah)
Now that ive make my own blog too insyaAllah ill try to improve my writing aminn.
and i would glad to have a tips from you too and there's a lot of thing to share!

Do sent me email please ; yummella@gmail.com
Harap sangat you reply kat email i. But thats okay kalau you tak reply atleast remove this comment after you read okay and write more as i keep on reading lol

Semoga berjaya dalam kehidupan, aminn.